most welcome....

silakan ehh ramai2..wat la cam blog korang sndqi taw...

Tuesday, April 3, 2012

salam syang....

Assalamualaikum semua.... 1stly thanks sebab sudi baca coretan saya ni... sbnarnya saya tak tahu nak tulis apa tp sebab dah malas nak fikir then terkeluar la tjuk ni..hahaha... PERSAHABATAN...
Kita selalu ckap pasal sahabat tapi ada sesetngah yang tak tahu apa maksud sahabat yang sebenarnya...
Sahabat sejati adalah ikatan pertemanan yang didasari oleh ikatan batin diantara keduanya. Persahabatan sejati sangat dipengaruhi oleh faktor ketulusan, kecintaan, kasih sayang, pengorbanan, pengertian dan saling memotivasi. Jika faktor-faktor itu telah dimiliki oleh teman kita termasuk diri kita, maka persahabatan sejati pun akan terbentuk dengan sendirinya. Tanpa faktor-faktor di atas, mustahil sebuah persahabatan sejati akan terbina. Jika kita ingin mempunyai sahabat sejati, maka terlebih dahulu diri kita sendiri harus mempunyai jiwa seperti yang disebutkan di atas.
Ketika diri kita bersedih, sahabat sejati akan berusaha menghibur diri kita. Ketika diri kita ditimpa kesulitan, sahabat sejati akan berusaha membantu meringankan kesulitan kita. Ketika kita memerlukan bantuan seorang teman, sahabat sejati akan membantu dengan ketulusan dan pengorbanannya. Ketika diri kita ada kesalahan dan kehilafan, sahabat sejati akan berusaha mengingatkan diri kita. Begitupun sebaliknya, jika teman kita sedang ditimpa kesulitan dan kesusahan, diri kita pun berusaha untuk membantu meringankan beban mereka dan melakukan apapun yang bisa kita lakukan untuknya.

When we honestly ask ourselves which person in our lives mean the most to us, we often find that it is those who, instead of giving advice, solutions, or cures, have chosen rather to share our pain and touch our wounds with a warm and tender hand.  The friend who can be silent with us in a moment of despair or confusion, who can stay with us in an hour of grief and bereavement, who can tolerate not knowing, not curing, not healing and face with us the reality of our powerlessness, that is a friend who cares. ”
~Henri Nouwen


Kata orang tak lengkap kehidupan tanpa teman disisi... so, korang semua hargai la kawan korang.... brteman biar seribu tapi brkasih biar satu k...

No comments:

Post a Comment

HAK MILIK KEKAL PENULIS NUHA AHMAD FAUZI